Telefoonfraude. Nog in deze regio?
U wordt gebeld door iemand die beweert namens uw bank te bellen. Er is een storing en om dit op te kunnen lossen moet u uw persoonlijke gegevens, bankrekeningnummer, wachtwoorden en inloggegevens geven.
U wordt gebeld en u krijgt te horen dat u een cruise hebt gewonnen. Maar eerst moet u terugbellen naar een speciaal telefoonnummer. U moet via dat speciale telefoonnummer een keuzemenu doorlopen en uw persoonlijke gegevens inspreken.
Alarmbellen Krijgt u zo'n soort telefoontje? Dit is voor u het moment dat de alarmbellen moeten gaan rinkelen!
Banken, ondernemingen en andere organisaties waar u een klant van bent, zullen nooit telefonisch naar uw vertrouwelijke gegevens vragen. Zij zullen u altijd schriftelijk om informatie vragen.
Spam? U kunt gebeld worden door een persoon maar ook door een computer (dit is een automatisch oproepsysteem). Als u door zo'n computer gebeld wordt, dan is er mogelijk sprake van spam.
Spam is verboden in Nederland. Wat kunt u doen als u een telefoontje ontvangt dat lijkt op de voorbeelden hierboven:
Breek het gesprek direct af, geef in geen geval uw gegevens;
Doe een melding bij de politie in uw woonplaats;
Was het telefoontje 'zogenaamd' afkomstig van uw bank of een ander bedrijf bij wie u een klant bent? Meld dit dan ook bij dit bedrijf. Zij kunnen hun klanten dan waarschuwen over mogelijke telefoonfraude.
Bent u gebeld door een computer? Meld dit dan bij spamklacht.nl. OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit), een van de toezichthouders achter ConsuWijzer, treedt op tegen spam.